СНИМКА: ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ
Едва заглъхна ехото от коментарите кой взел и кой не награда "Икар" и се задават нови отличия. Фондация "Аскеер" вече обяви номинациите си в раздел "Съвременна българска драматургия". Сега чакаме имената на останалите претенденти за статуетката на гол воин с меч в ръката, изваян от скулптора Георги Чапкънов-Чапа.Гилдията смята за по-престижни именно тези призове, раздавани от театър "Българска армия" на всеки 23-и май от седемнайсет години насам. Те показват избора само на членовете на тази трупа и не винаги съвпадат с избора на публиката.
Кои са най-посещаваните спектакли? Те ли са и най-стойностните? Защо най-новата постановка на големия режисьор Младен Киселов "Бетовен 21" не успя да стане събитие? Къде се разминават Деси Тенекеджиева и Йожен Йонеско?
Все важни въпроси от общия театрален пейзаж. Как изглежда той в сезона на наградите, четете в съботната рубрика "5+5".
Захари Бахаров (вляво) и Деян Донков - като Сганарел и Дон Жуан. Във версията на Александър Морфов Сганарел не е обикновен слуга, а носи кръста да бъде приятел на Дон Жуан и негова съвест.
1. “Дон Жуан”Народен театърТози спектакъл обра най-много “Икари” преди десетина дни за режисура, най-добро представление, поддържаща мъжка роля. При това заслужено. Тук Александър Морфов поставя философски проблеми, които са далеч от простото морализаторство. Дилемата на Дон Жуан не е да продължи или да спре да търси Жената, защото той не е само любовник. Морфовият дон Жуан е бунтарят и откривателят онзи, който не приема статуквото и движи нещата напред. Оригинални режисьорски решения и сценография и отлично подбран състав са големите постижения на представлението, което в определени моменти прилича повече на картина.
Споменаваме само морската сцена със спасяване на давещите се Дон Жуан и Сганарел, пресъздадена с помощта на бели платна и полета на чайките, закачени върху гъвкави пръчки.
Играта на Деян Донков (Дон Жуан) в компанията на Захари Бахаров (Сганарел) е другото оръжие в арсенала на Морфов. Тези образи прилепват на Донков и Бахаров като шпага в ръцете на виртуозен фехтовчик. Не случайно и двамата бяха номинирани за “Икар”, Бахаров даже спечели.
Зашеметяващи превъплъщения на Наум Шопов като крал Лир и Иван Радоев като Едгар.
2. “Крал Лир”Народен театърПостановката на Явор Гърдев е едновременно зрелищна, брутална и философска. Разиграват се интриги, убийства, мъчения, бащи стават жертви на децата си.
Гърдев и сценографът Никола Тороманов са наситили спектакъла със знаци. Особено място са отделили на очите. Героите излизат на сцената, въоръжени с онези картонени очила, през които гледахме слънчевото затъмнение. Така напомнят, че действието в пиесата се развива в граничен момент на затъмнение и нещата не са такива, каквито изглеждат. При най-вледеняващата сцена пък Корнуол (Йосиф Шамли) избожда очите на стария граф Глостър (Валентин Ганев). Минути по-късно отеква викът: “Болестта на времето ни луди водят слепи!” Декорът на Никола Тороманов излъчва студенината на стомана в един момент конструкцията е тронна зала, а при следващото завъртане на сцената се превръща в кралско ложе или тъмница. При всички случаи обаче остава място, където няма милост. Авторската музика на Калин Николов засилва още повече внушението и усещането за Черна симфония.
Осмият моноспектакъл в кариерата на Мариус Куркински му донесе “Икар” за най-добър актьор във водеща мъжка роля.
3. “Сътресение”копродукция между
Пловдивския театър и СатиратаМариус, бутилка мента и разкази на Хайтов тази троица е в основата на “Сътресение”. Това е осмият моноспектакъл в кариерата на Мариус Куркински и в него той е различен.
От предишните самостоятелни изяви на Куркински винаги се е носела меланхолия и самовглъбеност. А сега актьорът-режисьор показа заразителното си чувство за хумор. “Сътресение” кара да усещаш липсата на човечност в света, извън театъра.
Мариус излиза на сцената, нахлупил старовремски каскет над изкуствени мустаци. Реди монолозите на героя си, взети от разказите на Николай Хайтов “Сътресение”, “Страх” и “Засукан свят”. От време на време отпива от шише с мента. Питието е знаково за персонажа му и дискретното присъствие на бутилката припомня аромата на селска идилия от отминали безвъзвратно времена.
Покойният писател е сред трудните за поставяне автори, но това не е проблем за Куркински. Той чете между редовете и ти отваря очите.
Бойка Велкова (вдясно) е Бланш, а Стефка Янорова - нейната сестра Стела. За играта си Велкова беше номинирана за “Икар”, но се размина с наградата.
4. “Трамвай “Желание”театър “Българска армия”Казват, че след трамвай не се тичало, понеже след пет минути идвал друг. Тази максима обаче е доста поовехтяла и изобщо не важи за “Трамвай “Желание”. Не е лесно да го стигнеш такива спектакли се случват веднъж на няколко години и стават еталон. Азарян посегна към драмата на Тенеси Уилямс след обида. Бившите му колеги в НАТФИЗ не му гласуваха доверие и той напусна Академията за театрално и филмово изкуство. Режисьорът обаче не се отказа от преподаването, защото “Трамвай “Желание” е поредният му урок по театър. Асистенти на Професора са десет актьори девет излизат на сцената, един остава невидим. Той е Стефан Вълдобрев и пише музиката натежала от лирична тъга и поразяващо изразителна.
На Бойка Велкова се пада огромната чест и задача да бъде Бланш Дюбоа уж обиграна лъжкиня, а всъщност ранена душа, която търси закрила. Тя като че ли цял живот е вървяла към тази роля и всичките є досегашни превъплъщения са били подготовка към нея.
Антоанета Добрева-Нети - пее на живо в прегръдките на Ники Сотиров. В “Ах, този джаз!” актрисата играе любовница на неговия герой Джо Гидиън.
5. “Ах, този джаз!”Народен театърПървата в света сценична реализация на прочутия мюзикъл, познат от култовия филм на Боб Фоси. При това доста по-добра от продукциите в Музикалния театър, където от години се упражняват върху бродуейски хитове. Постиженията на спектакъла, режисиран от Борис Панкин не се измерват само с рекордните 300 000 лева, колкото струва продукцията. Постановката залага на ослепителна визия, впечатляваща хореография и отлична игра на актьорите и танцьорите от “Арабеск”. Да не забравяме и усилията на Евгени Господинов за вокалната подготовка на участниците и цялостното музикално оформление на Джаза.
Режисьорът е решил представлението си в две действия първата част е по-театрална и на моменти протяжна. Втората е пълен контраст размахът на Панкин понася публиката във вихъра на джаза и на финала я оставя без дъх.
...И ПЕТ НЕ ЧАК ТОЛКОВА УСПЕШНИ
Мария Каварджикова и Теодор Елмазов в ролите на пенсионирана учителка с напреднала склероза и селянин, жаден за телевизионна слава.
1. “Бетовен 21”Народен театърТози спектакъл трябваше да ознаменува завръщането на Младен Киселов в България за по-дълго време и евентуално да трасира пътя му към директорското кресло на Народния театър. “Бетовен 21” обаче не се превърна в очакваното събитие. Първо, защото пиесата на Константин Илиев е закъсняла с поне 15 години. Сюжети като приватизация на завод за един лев, доминация на мутри и отстъплението на хората на изкуството, отдавна са преекспонирани и поизчерпани.
Режисурата също не предлага впечатляващи решения, с каквито обикновено свързваме представленията с марка “Киселов”. Спорен е изборът на Мария Каварджикова за образа на склерозиралата баба. Гримът є е перфектен, бялата перука също и ако тя само се появяваше на сцената, без да говори нямаше да има проблеми. Но гласът на Каварджикова е звънлив като на влюбена тинейджърка как да повярваш, че героинята є е на повече от 80 години?
Христо Гърбов, Роберт Янакиев и Веселин Цанев сред останките от римската баня.
2. “Римска баня”Сатиричен театърСатирата нарежда представлението сред хитовете в афиша си. Плюсовете тук са играта на Христо Гърбов в ролята на Иван Антонов и оригиналната сценография на Невена Кавалджиева, превърнала Сатирата в добре запазена баня от римско време. Това обаче не е достатъчно, за да стане “Римска баня” култов спектакъл, както е било приживе на автора на пиесата Станислав Стратиев.
Сегашната постановка е дело на актьора Светослав Пеев, изиграл Антонов преди няколко десетилетия. Той следва гениалния текст и интерпретациите на актьорите без много да се напряга с режисурата. Майсторът на българския абсурдизъм, както определят покойния Станислав Стратиев, обаче си иска и майстор режисьор. Защото добрият постановчик е най-съществената сред подробностите от пейзажа.
За играта си тук (в комбинация със “Станция Елабуга”) Снежина Петрова беше окрилена с награда “Икар” за най-добра актриса във водеща женска роля преди десет дни.
3. Станция “Астапово”ТР “Сфумато”Постановката на Иван Добчев не се превърна в хит, въпреки потенциала си, може би заради славата на “Сфумато”, че там се правят представления, трудно разбираеми за широката публика. В “Станция Астапово” обаче липсва арогантността на позицията “последна инстанция”. Този спектакъл е човечен, докосващ, нужен.
Разказвайки за последните дни на Лев Толстой и неговото бягство Добчев ни поставя пред избора да имаш или да бъдеш. Образът на писателя присъства чрез другите герои на постановката съпругата София Андреевна (в ролята Снежина Петрова), последователят Владимир Чертков (Христо Петков), дъщерята Александра (Мирослава Гоговска).
За да ни доближи до Толстой, Добчев използва блестяща метафора с вълка-единак. Бягството на Лев (в превод от руски Лъв) е като бягство на вълка, напуснал глутницата остарял и сам, той бяга към най-важното си (последно) пътуване.
Нона Йотова, Кристина Янева, Силвия Лулчева и Искра Ангелова споделят женски тревоги в “Красиви тела”.
4. “Красиви тела”театър Сълза и смях”Постановката на директора на Младежкия театър Владимир Люцканов по текст на Лора Кънингхам прилича на колаж от тв сериалите “Сексът и градът” и “Отчаяни съпруги”. Налице са Силвия Лулчева дубльорка на вездесъщата писателка Кари Брадшоу, Стефания Колева, Антоанета Добрева-Нети, Кристина Янева, Нона Йотова и Искра Ангелова. Шесторката красиви и талантливи актриси е заредена с типичните лафове и проблемите на героините си американки.
Всичките са се събрали на “бременно парти” една от приятелките ще роди след месец и останалите правят съпричастен купон. Слагат си изкуствени кореми и започват да обсъждат кариерата, мъжете, позите, размерите…страховете си.
Този сюжет допада на женската част от публиката, но на представителите на силния пол явно идва в повече и те предпочитат да изчакат половинките си отвън.
Така изглежда афишът за спектакъла
5. www.lubovnika.comМалък градски театър “Зад канала”Брак по сметка между гротеската и клипа така бившият директор на “Сълза и смях” Бойко Богданов определя новия си спектакъл. Може да се окаже прав, но зависи как тълкуваме думата “брак” и най-вече за чия сметка.
Ако ще я плаща публиката, добре е да има едно на ум. “Смятам, че успях да създам урок по това как се прави Йонеско, без да бъде скучен”, обяви гордо пред журналисти Богданов в навечерието на премиерата. Основен партньор в брака му е Деси Тенекеджиева. Тя явно се умори да атакува музикалната сцена и след тригодишни опити реши да потърси подслон обратно в храма на Мелпомена. Освен изпълнителка на главната роля, тя е и продудцент на www.lubovnika.com. Излиза на сцената с къса поличка и без особени усилия изиграва инфантилна ученичка.
По котешката пътечка с Мариус, рецензия ...
Мариан Бачев: Най-забавно е да озвучаваш...

2. Георги Неделчев и светът около него :)
3. Нещата от живота през погледа на класика Красимир Крумов
4. списание "Тема"
5. Вестникът на Иван Бакалов
6. "Сълза и смях" онлайн
7. Иконопис от Мария
8. Православни икони
9. Радио Тангра Мега Рок
10. Блогът на Светослав Кокалов - сценограф и ректор
11. Felicity
12. Пак аз, но на друго място :-)