Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.12.2007 13:45 - Да влагаме ли пари в картини - в. "Монитор" - 10 декември
Автор: elenak Категория: Забавление   
Прочетен: 7938 Коментари: 6 Гласове:
0

Последна промяна: 04.05.2008 13:35



Да влагаме ли пари в картини
Преди 20 години “Портрет на момиче” от Майстора струваше 5 500 лева, днес може да бъде продадена за 15 000 евро
ДАНИЕЛ ФИЛИПОВ
Кое е по-изгодно - недвижи имоти или движими картини? Дали днес една картина на Майстора струва колкото преди 20 години? Каква ще е цената й след още 20? Какво става на пазара на изобразителното изкуство у нас? Кои са големите играчи? Тези въпроси изникват винаги, когато се чуе за предстоящо наддаване.
Изминалата година ни предложи над 10 търга за картини, организирани от Аукционната къща "Аполон и Меркурий", галерия "Виктория", Центъра за съвременно изкуство в Пловдив, GreenCat Gallery.
В четвъртък "Аполон и Меркурий" събират ценителите на пореден аукцион в гранд-хотел "София", където ще извадят маслени платна на Жорж Папазов, Цанко Лавренов, Наум Хаджимладенов.
Досегашните десет аукциона предложиха над 2000 произведения на българското изобразително изкуство. Сред тях само петдесетина бяха на съвременници и се изчерпваха с познатите имена като Греди Асса, Вихроний Попнеделев, Светлин Русев. Останалите творби бяха познатите до "втръсване" имена на "големите" български художници.
Кое обаче налага тези "големи имена"? Разбира се, това са търговците, които никога няма да кажат за своя картина, че е лоша, слаба, без достойнства, или  фалшива. image

"Гора" м.б./пл., 81х100, с автор Наум Хаджимладенов е с начална цена 9000 евро.


А само на осем часа път с кола от София - във Виена тези картини не струват почти нищо. Като изключим наистина големите български имена (макар че е съмнително, кое е българското в тях, освен раждането им по нашите земи, а някои стават "наши"), като Жорж Папазов, Жул Паскин, Давид Перец, Елиезер Алшех, Султана Суржон, Ярослав Вешин, Иван (Ян) Мърквичка и още двама-трима, останалите са ясни до болка - Майстора, Златю Бояджиев, Цанко Лавренов, Димитър Казаков, Никола Петров, Танев, напоследък и Генко Генков. На тези търгове само при "Аполон и Меркурий" имаше т.нар. "естимационни" цени, т.е. творбите се предлагаха като на големите търгове на Запад, подобно на "Сотбис" и "Кристис" в рамките на (примерно) 300 - 400. Естимацията е точно това - организаторите казват: "Еди коя си позиция може да бъде в рамките на 300-400, т.е. тя не може да бъде по-евтина от предложеното, нито по-скъпа". На останалите търгове имаше само "начална цена", която понякога унизително падаше с 40-50, че дори и с 60-70%.
Цените бяха зашеметяващи на някои места. Кой би помислил, че картина, изпълнена с пастел на хартия и в среден, дори малък формат, но
рисувана от Бенчо Обрешков, може да бъде предложена за 12 000 лева
и да достигне "таван" от 18 000. (Подобна творба на Обрешков в галерия във Виена се предлага за 3000 евро). В същото време малък пейзаж (21х24см) с маслени бои от Владимир Диминтров-Майстора да се предлага за 11 000 евро и да не се продаде заради високата си цена.
За разлика от други години през тази се забелязва трайно повишаване на цените на картините. Преди 20 години, в далечната 1987г., една творба на Майстора, "Портрет на момиче", изпълнена с маслени бои върху хартия, с размери 41х27см,  е струвала 5500 лева в магазина на ВТО "Хемус" на пл. "9 септември" (до мавзолея). Две години по-късно, през декември 1989г., тя е продадена, а по-късно препродадена на набираща скорост финансова къща за сумата от 2000 долара. Според експерти същата картина днес може да бъде продадена за 15 000 евро, а никой не знае какъв "таван" ще достигне на явен търг. image СНИМКИ: МОНИТОР

Цанко Лавренов - “Работници”, м.б./к., 51х58, началната цена е 9000 евро.


Днешните търгове имат правила, поне що се отнася до огледа на творбите и самото участие в наддаването, но никъде не става ясно какво става с печалбата на самите тръжни къщи, отчитат ли се приходи, и дали собствениците на картините също плащат данъци. А някой да е чувал и за т.нар. "наследствен" процент?
Когато се продаде картина на явен търг, наследниците на художника би трябвало да получат малък процент от т.нар "авторски права". До този момент само наследниците на Златю Бояджиев са искали подобно нещо, но техният глас е бил глас в пустиня.
Според една справка на българските търгове се
"въртят" между 300 000 и 400 000 евро в продажби.
“Тайнствените” купувачи вече са известни. 
Колекционерът е "странна птица" и на ум идват имена като Боян Радев, Васил Божков, Светлин Русев и в по-ново време Тодор Батков, Красимир Дачев, Валентин Златев. Но е факт, че именно тези имена формират пазара на изкуството.
Иначе как щяхме да разберем, че мащабна картина на Ярослав Вешин е била изтъргувана за 120 000 евро без търг и без посредници, картини на Никола Танев се "харчат" по 15 000 евро, а на пазара се търсят картини на Майстора, Златю Бояджиев, Мърквичка и т.н. като сумата за всяка е доста над 10 000 евро.
Струва си да се влага в картини. Цената им не пада, дори напротив - винаги ще се намери някой, който иска да даде повече. 

ГЛЕДНА ТОЧКА
Тенденцията е поскъпване във времето ДИМИТЪР ФИЦОВ, АК “Аполон и Меркурий” image В Соцпериода бизнес с изкуството нямаше, ако не считаме инцидентните, обидно дребнави интервенции в ателиетата и по изложби на дузина псевдолюбители, изживяващи се като меценати. От друга страна гротескно се осъществяваше покровителствена политика за стимулиране на "наши момчета" чрез централно дирижирани откупки, контрактации, поръчки и дори износ.
Но...завъртя се рулетката. Късметлии художници, щастливи наследници и притежатели на художествени предмети, новоизлюпени галеристи се хвърлиха да печелят на пазарнато поприще. От творбите на класическите художници, обаче, не се получи класика на пазара. Липсваха схеми, търговец на едро и дребно, отношения собственик-посредник-колекционер. Многото "сиви нюанси" теглеха към сива икономика. Все пак десетки хиляди произведения на изкуствотосмениха притежатели. При тази динамика се забелязва устойчива тенденция. Картините поскъпват във времето. Творбите на големите български майстори по-бързо, с повече и по-сигурно.
През 1992 малък ескиз на Ярослав Вешин не намери купувач срещу 35000 лева (1500$). През 1994 ескизът бе продаден за 3500 $, след няколко месеца за 6500$, а сега вероятно ще струва 40-50 хиляди евро. Шедьовър на Владимир Димитров - Майстора с музейно въздействие и голям размер продадох за 130 000 лева (5000$) през 1993. Бях удостоен със званието "Пръв спекулант и мошеник на Републиката", след като обикновено картина се търгуваше за 2-3000 лева. В момента съм готов да предложа за нея 50 000 евро и сигурно ще съм "на далавера". В доброто бъдеще, след десет-двадесет години, подобна творба трябва да струва еквивалента на сегашни 200-250 000 евро. Като база за сравнение използвах страни със сходни традиции и развитие в изкуството, но с по-оформен пазар и по-висока култура и благосъстояние - Унгария, Полша, Естония и Финландия.
Когато изкуството в България стане жизнен компонент в битието на обществото ни, малките картини от редовите талантливи класици, би трябвяло да се предлагат за 2000-5000 евро, големите като размер - за 10-15 000 евро. В наши дни родните дилъри и галеристи ги "мъчат" за 200-500 и 700-1000, суми по-скромни от цените на претенциозен съвременен художник.




Гласувай:
0
0



1. viovioi - И у нас вече има доста заможни хора..
12.12.2007 09:09
ценители също. Тъй че който има кинти да ги влага в нещо. И тази идея си я бива. Това с недвижимите имоти е еснафско. Колекционерите на картини са сноби пък. Повечето истински ценители са с празни джобове...
цитирай
2. felicity - "Повечето истински ценители са с празни джобове."
12.12.2007 23:36
Наистина.
Бедните сноби да му мислят(/им).
цитирай
3. анонимен - nz weeeeeee
10.04.2008 19:30
nzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
цитирай
4. анонимен - вкусовете и стойностите се променят
04.05.2008 10:05
елена, когато ти хрумна да споделиш беглата си представа за пазара на картини, мислите ти са били твърде невтасали, но в замяна сега направо са прокиснали, ако се сетиш да навестиш блога си, махни го, щото замърсява пространството.Благодаря!
цитирай
5. elenak - Анонимен 4
04.05.2008 13:39
радвам се, че не само аз навестявам блога си, ами очевидно и ти редовно надзърташ насам. Продължавай! :-))) Благодаря :Р
цитирай
6. анонимен - Корифей
24.03.2010 18:02
Знае ли някой каква е съдбата на колекцията дарена на гр.Сливен от Богомил Райнов
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: elenak
Категория: Забавление
Прочетен: 1357135
Постинги: 214
Коментари: 336
Гласове: 3149
Календар
«  Ноември, 2020  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30