Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.01.2008 00:00 - Скулпторът Георги Чапкънов: Рисувам Новия завет - в. Монитор - 21 януари
Автор: elenak Категория: Забавление   
Прочетен: 1907 Коментари: 0 Гласове:
0





Скулпторът Георги Чапкънов: Рисувам Новия завет Внимавам какво правя,за да не изцапам стореното дотук, казва ваятелят, който на 24 януари става на 65 години ЕЛЕНА КРЪСТЕВА image

Скулпторът тъгува, че крадци задигнаха статуята на похитената Европа от чешмата в градинката на ул. "Солунска"

- В четвъртък ставате на 65 години, юбилеят повод ли е да теглите чертата?
- Наближи ли човек подобна възраст, трябва да си направи някаква равносметка. Обикновено тя е тъжна. Защото след като си се изкачил на върха на зрелостта, следва спускане. А то неминуемо завършва с трап.
- Вярно ли е, че който трупа мъдрост, трупа печал?
- Онова, с което се сблъскваш всеки ден, не те прави много весел. На тази възраст човек вижда по-осезаемо дали си е свършил достатъчно добре работата до тук и какво може да свърши по-нататък. Аз съм вече твърде стар и трябва да подхождам внимателно към всичко, което правя, за да не изцапам туй, което съм сторил добро до тук.
- Художниците обикновено отбелязват годишнини с изложби, вие няма ли да направите?
-  Не, отдавна престана да ме блазни това с изложбите. След време ще направя една само с миниатюрни скулптури и рисунки - нека видят хората, че и картини съм правил. Сега рисувам Новия завет. Искам да направя дузина или петнайсет илюстрации и те да се отпечатат в Библия, но в много ограничен тираж. Не искам обаче да говоря предварително, като стане - тогава. Надявам се да съберем средства и да го реализираме.
-  Коя е музата ви през всичките тези години?
- Музата ми е вкъщи. Радвам се, че жена ми разбира всичко, което върша, за да не ми опява като ме няма или като се връщам утрепан и мръсен. Художникът трябва да е в някаква степен вятърничав, за да не го смаже всекидневието. Никога не съм пожелал да сменя дереджето си. Все още има красота на тоя свят, която забелязвам.
- Какво е да минаваш покрай статуи, които си изваял?
- Хубаво е човек да знае, че тук-там в София има негови работи. Славейковците на площада много ме радват. Но минавам ли край статуята "Света София", рядко вдигам взор нагоре. Прекалено тежко се борих с нея докато стане. Тъжно ми е да я гледам нощем, защото осветлението е отвратително, придава й нещо вампирско. Все се надявах, че като е символ на столицата, ще се направи нещо. Имаше проект за осветление, оказа се, че бил прекалено скъп.
Боли ме за двете чешмички, които направих с моя архитект Станислав Константинов. Едната беше в градинката пред църквата "Свети Седмочисленици", а другата в градинката на "Солунска". Хората се радваха и на "Птиците", и на "Отвличането на Европа", но някой ги открадна. Това също е част от равносметката и размисълът не е весел. 

- Знаете ли точния брой на скулптурите си?
- Бройката няма никакво значение и не е редно да мисля за нея. По-добре е работите да са хубави. Имам на много места - например в Германия има колекция от двайсетина мои неща. В Токио един колекционер е събрал е около 35 мои работи. Намират се и на други места - по галерии, човек трудно може да му хване края.
- Различава ли се българският колекционер от чужденеца?
- Чужденецът е по-ограмотен. Тук тепърва се създава вкус и влечение към колекционерството. Има няколко души, които са известни на всички, но те все още са прецедент.
- Парите ли са задължителният фактор?
- Трябва да ги има, да. Но има хора с ужасно много пари, които не се вълнуват от изкуство, а от фолк певици. У нас човекът на изкуството е прекалено слаб. Художниците си ходят на изложбите, музикантите - на концертите, актьорите - на представленията, а писателите - на литературни четения. Няма нищо, което да сплоти тези хора, за да намерят заедно необходимия път срещу своеволието на държавата. Не мога да се съглася с това, че велик човек като Радичков се чудеше как да си плати парното. Радой, който беше най-безсребърният сред хората на изкуството, пък нямаше телефон, живееше изключително бедно. Както и Христо Фотев умря в мизерия. Каква държава е тази, която от пет родени на Нова година деца дава премия само на едно от тях? Като че ли кой знае колко ще обеднее, ако даде и на останалите.  

- Чу се, че ще правите паметници на Радичков и Радой Ралин, на какъв етап е реализацията?
- В Монтана ще направя паметник на Радичков. А за паметника на Радой чакам да се съберат пари. Той ще е пред кино "Изток", той живееше наблизо. Не знам как да обясня - но е особено задължение, че точно аз ще ги направя. Това е необикновена необходимост да сведа глава пред нашето скъпо приятелство.
- Сънувате ли ги?
- Да. За мен е истинска загуба, че ги няма. Както и че ги няма Ивайло Петров, Доньо Донев, Тончо Жечев...След време ще се разбере как липсват на нашия културен живот тия необикновени личности. А заместници не виждам...
- С коя илюзия не се разделихте?
- Илюзията, че с нещо съм необходим и мога да допринеса на тоя свят. Като доближи краят на жизнения път, виждаш че усилията са били илюзия. Но, ако нея я няма, всичко става безсмислено. Надявам се, Господ да ми даде възможност да свърша онова, което имам да направя и после да се махна оттук. Никога не съм страдал от липса на сюжети, дано имам време да ги осъществя. Скулптурата "Човек преминава през въображаема стена", която е в Берлин, я направих след 25 години - тогава й дойде времето и се радвам, че имах шанса да я осъществя.
- А успявате ли да преодолеете вашата лична стена?
- Моите стени си стоят. Не мога да ги премахна, защото това са ред мои комплекси, които не искам да обсъждам. Постепенно съм ги прозрял, твърде късно е да ги ликвидирам. Но не правя драма от това - човек е пълнокръвен като личност заедно със своите недостатъци.


image

"Като наближи краят на жизнения път, виждаш че усилията са били илюзия. Но ако нея я няма, всичко става безсмислено", казва Чапа в навечерието на 65-ия си юбилей.

image Снимки: ВЕНЕТА РАЙНОВСКА, АРХИВ

Изваяният от Чапа човешки крак с кацналия върху него скакалец му спечели слава в Япония. С тази творба художникът участва на скулптурен симпозиум.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: elenak
Категория: Забавление
Прочетен: 1533364
Постинги: 214
Коментари: 336
Гласове: 3151
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031