Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.03.2008 10:03 - Иван Добчев: Забраниха ме, без да са гледали спектакъла - интервю на Кристина Стамболова ,в. "Монитор" 27 март
Автор: elenak Категория: Забавление   
Прочетен: 3008 Коментари: 2 Гласове:
0

Последна промяна: 27.03.2008 10:04



Режисьорът Иван Добчев: Забраниха ме, без да са гледали спектакъла Отхвърлената от пловдивския митрополит Николай постановка „Лазар и Иисус" дойде на софийска сцена в „Сфумато" Кристина Стамболова


 Г-н Добчев, постановката ви по разказа на Емилиян Станев „Лазар и Иисус" бе забранена от пловдивския митрополит, кое му се стори толкова нередното? image

Димитър Марков в ролята на Лазар играе дяволски убедително.


 

- Това, че не отговаря на канона, а когато нещо не е според неговата буква, то значи е еретично, както той се изрази, това са сюжети, инспирирани от Сатаната.

- Откъде точно идва проблемът - че според Евангелието Лазар е нормален, а според разказа на Станев - луд? Или това, че в постановката присъства Юда, но не и Христос? Това, че Лазар се явява втори Юда?

- Всичко това и още много други неща.

 Дали присъствието на толкова много голота в спектакъла също ги е разгневило?
- Те не са гледали постановката, притесняват ги най-вече репликите, това, че съм разработил образа на самарянката и тя може да разкаже конкретната жива среща с Иисус.

- Във вашия спектакъл наложницата Арма разказва, че когато срещнала Иисус на кладенеца, той „й напил водата", какво означава този израз?
- Това някой да пие от водата, която една мома току-що е наляла от кладенеца, означава да є направи предложение, да поиска тя да бъде негова жена.

- В крайна сметка излиза, че църквата се обявява срещу Станев, защото постановката ви е базирана на неговия текст?
- Е, да, те първо се изправят срещу този, които е прочел тези „лоши" текстове. Анатемосват и този разказ, и романа „Антихрист". За тях тези текстове са враждебни, срещу Православието. А каква е истината - минали са 20 века оттогава, имало е много текстове, които си противоречат, доста свидетелства са били обявени за еретични и са били изгорени. В крайна сметка са ги привели във вид, които е лесно смилаем, за да стане канон. Аз смятам, че давам на публиката една друга гледна точка към Иисус, начин да открие кой е той, как точно е протекло неговото идване, с колко трудности и неверие се е сблъскал, че не е бил приет веднага и с почести от всички страни.

- Говорите много спокойно за станалото, не ви ли ядоса или поне угрижи този „скандал" с църквата?
- Не, не ме е ядосал. Имало е времена, когато такива неща са били изгаряни на клада. Слава богу, нещата стоят по-спокойно днес. Разбира се, винаги е имало напрежение между църквата и изкуството - иначе всички щяхме да сме вътре в манастира. Или както беше по времето на комунизма - една религия и който посмее да се усъмни - вън! Сега можем да си говорим спокойно тези неща с вас, без да се страхуваме, че някой ни подслушва и на следващия ден аз ще изчезна мистериозно.

- Защо ви беше толкова нужна голотата в сценичната ви интерпретация? Според разказа само Лазар в един момент остава гол, докато вие „събличате" и наложницата му в последната сцена...Защо изобщо разработихте толкова сериозно нейния образ?
- Наложницата, това е самарянка, която има среща с Иисус на един кладенец, там се говори за жива вода, за напиване и обливане, чрез което става общението с Господ. Когато тя открива същото у Лазар, той става нейният храм. Що се отнася до голотата - така се казва и в притчата, „захвърлете дрехите, стъпчете ги и не ще се побоите да го видите". Заставането гол пред света е мощно проявление на сливането с Бог. Дрехите са едно лицемерно, уж целомъдрено прикриване.

- Защо решихте да се отклоните от оригиналния край на Емилиян Станев, според който Лазар умира?
- Моят завършек беше как тълпата приближава към Лазар и наложницата...Естествено, че най-вероятно ще ги убият. Но предпочетох да спра действието до момента на безгрижието му с момичето до себе си. Идеята ми е, че това, което изпитва към нея, е по-голямо от смъртта. Агресията, с която идват да ги убият, и еротиката и любовта, от друга страна, представя битката със смъртта в един друг план.

- Защо публиката така и не вижда Иисус на сцената?
- Да рисуваш и показваш Бог, това е конщунствено. Поначало на християните им е забранено да изобразяват Бог. Затова при мен той присъства като сянка.



Гласувай:
0



1. анонимен - Никой не го е забранил - какво общо ...
27.03.2008 10:09
Никой не го е забранил - какво общо има митрополита с театъра? Колко по-скандални пиеси са минали без изобщо църквата да каже дума за това. Добчев се опитва да си прави реклама.
цитирай
2. анонимен - Какво общо има канонът?
29.10.2010 15:59
Не знам дали г-н Добчев грешно е разбрал Негово Високопреосвещенство, или Негово Високопреосвещенство грешно разбира Св. Писание (по-скоро съм склонен да приема първото), но доколкото си спомням Духа е важен, а не буквата... И тук идва големият въпрос - на кого не му стига дух - на режисьора или на митрополита... Защото има и "театрални буквоеди" (например "творческия канон": някой ме забранява), не само църковни (в повечето случаи примерите са откъм протестантизма, а критикуващите Негово Високопреосвещенство, май-не се усещат, че гледат твърде много протестантски /САЩ/ филми :))))... Тъй че, да не прекаляваме с кривите си представи за Църквата като репресивен апарат (това са доста наивни представи, все пак сме ХХІ в.). Щом г-н Добчев е поискал мнение, той си го е получил... Какво очаква, да му кажат "браво, от утре вместо служба в храма ще се разиграва твоето представление"? :DDDD
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: elenak
Категория: Забавление
Прочетен: 1533312
Постинги: 214
Коментари: 336
Гласове: 3151
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031